Ongeveer de helft van de Nederlandse leerlingen gaat naar het vmbo waarvan ruim 80% doorstroomt naar een mbo-opleiding. De afgelopen twee jaar zijn er binnen het vmbo (voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs) in Nederland diverse ontwikkelingen geweest, en er zijn plannen voor verdere veranderingen in de toekomst. Hieronder volgt een overzicht van de belangrijkste recente ontwikkelingen en toekomstige plannen, gebaseerd op actuele bronnen.
Hoewel de formele invoering van de nieuwe leerweg is uitgesteld, zijn de praktijkgerichte programma’s (PGP’s) die daaraan verbonden waren wél ingevoerd. Sinds het schooljaar 2024–2025 mogen vmbo-scholen met een gemengde (GL) en/of theoretische leerweg (TL) een praktijkgericht vak als examenvak aanbieden. Dit is op vrijwillige basis: scholen kunnen zelf beslissen of ze het praktijkgerichte vak opnemen in hun curriculum.
De PGP’s bieden leerlingen de mogelijkheid om praktijkervaring op te doen binnen een betekenisvolle beroepscontext. Daarmee sluiten ze beter aan bij de vervolgroute naar het mbo, maar ook bij de overstap naar de havo. De programma’s zijn ontwikkeld in samenwerking met het bedrijfsleven, overheidsorganisaties, maatschappelijke instellingen en vervolgonderwijs, en dragen bij aan een bredere oriëntatie op sectoren en loopbanen.
Er zijn dertien verschillende praktijkgerichte programma’s beschikbaar, waaronder Dienstverlening en Producten, Economie en Ondernemen, Informatietechnologie, Technologie en Toepassing en Zorg en Welzijn.
De Wet doorlopende leerroutes vmbo-mbo biedt scholen sinds augustus 2020 de mogelijkheid om leerlingen een naadloze overgang van vmbo naar mbo te bieden. Er zijn verschillende routes ontwikkeld:
Op deze interactieve kaart kun je zien welke scholen doorlopende of geïntegreerde leerlijnen aanbieden:
Vanwege de grote regionale verschillen is het zinvol om binnen je eigen regio na te gaan welke scholen al werken met doorlopende leerlijnen of die aan het ontwikkelen zijn.
Naast de Doorlopende leerroute en Geïntegreerde leerroute bestaan er ook leerlabs en trajecten voor praktijkonderwijs naar mbo niveau 1.
In april 2025 zijn conceptkerndoelen voor Nederlands en rekenen-wiskunde aangeboden aan de Tweede Kamer. Deze herziening is gericht op het versterken van basisvaardigheden en het verbeteren van de aansluiting tussen primair en voortgezet onderwijs. De nieuwe kerndoelen worden naar verwachting per 1 augustus 2026 wettelijk vastgesteld.
De regeling Sterk Techniekonderwijs is verlengd voor de periode 2025–2028. Deze subsidie ondersteunt vmbo-scholen bij het aanbieden van kwalitatief hoogstaand techniekonderwijs en stimuleert samenwerking met het mbo en het bedrijfsleven.
In het voorjaar van 2025 presenteert het ministerie van OCW een Herstelplan kwaliteit onderwijs. Dit plan richt zich op het verbeteren van basisvaardigheden zoals lezen, schrijven en rekenen en op het aanpakken van het lerarentekort.
Er wordt gewerkt aan de actualisatie van eindtermen voor de bovenbouw van het voortgezet onderwijs en aanpassing van de referentiekaders voor taal en rekenen. Dit moet leiden tot een betere aansluiting op de eisen van vervolgonderwijs en de arbeidsmarkt. Lees meer over Vernieuwen curriculum primair onderwijs en voortgezet onderwijs
Minister Paul onderzoekt de mogelijkheid van een vijfjarig vmbo om leerlingen meer tijd te geven voor het ontwikkelen van basisvaardigheden en het behalen van betere leerresultaten. Er worden vier varianten overwogen, waarbij onder andere wordt gekeken naar de inzet van een extra jaar in de onder- of bovenbouw.