AANDACht voor het individu
Op het Vecht-College kennen wij onze leerlingen. Niet alleen van naam, maar ook als persoon. Wie zij zijn, wat zij nodig hebben, en hoe wij hen kunnen helpen ontwikkelen.
Alle leerlingen hebben hier een mentor die in alle rust met de leerling (en de ouders) in gesprek gaat om er zeker van te zijn dat alles goed verloopt. Daar wachten zij niet mee tot een ouderavond, maar het gebeurd zodra het nodig is. Ouders kunnen de mentor ook altijd contacteren als daar behoefte aan is. Zo houden wij elkaar op de hoogte en krijgt de leerling de aandacht die ze verdienen.
Kleine klassen
Onze gemiddelde klasgrote is 8 leerlingen. Dat betekent dat leerlingen altijd de aandacht krijgt die zij verdienen. De docent kan zo de kennisoverdracht realiseren op een wijze die aansluit bij het individu. Dus niet alleen maar voor de klas staan te vertellen, maar de dialoog aangaan en er zeker van zijn dat het goed overkomt. Ook creƫert het de ruimte voor de individuele leerling om vragen te kunnen (en durven) stellen.
Persoonlijke begeleiding
Leerlingen zitten op school om te leren. Om dat te ondersteunen krijgt elke leerling een persoonlijk plan. Hierdoor wordt duidelijk wat elke dag gedaan moet worden. Deze wordt opgesteld in samenwerking met de mentor.
Naast inhoudelijke lessen worden leerlingen ook ondersteund bij het maken van huiswerk en het aanleren van vaardigheden die daarvoor nodig zijn. Onze begeleiders zorgen ervoor dat dit goed gebeurt en controleren dit regelmatig. Ook de docenten en de mentor houden dit in de gaten.
Wanneer het net wat lastiger blijkt te gaan, dan zijn er nog diverse extra ondersteuningsmogelijkheden die wij kunnen bieden. Als de stof van een bepaald vak wat lastigere blijkt te zijn, dan worden er bijlessen ingepland. Als er sprake is van een extra ondersteuningsbehoefte in de vorm van bijvoorbeeld ADHD, ASS of dyslexie, dan hebben wij daar ook de kennis voor in h