Menu

‘Een goede schoolkeuze legt de basis voor je toekomst’

      Jan-Willem Dienske, directeur van De Apollo, Amsterdam

Welke middelbare school past het beste bij een leerling? Waar voelt hij of zij zich thuis en krijgt de beste ontwikkelkansen? Het zijn vragen waar elke leerling uit groep 8 mee te maken krijgt. ‘Een goede schoolkeuze is cruciaal,’ zegt Jan-Willem Dienske, directeur van De Apollo, een Amsterdamse middelbare school voor leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte. ‘Het bepaalt de basis voor je toekomst.’

De impact van een goede schoolkeuze

Voor kinderen is de overstap naar de middelbare school een spannende en ingrijpende fase. ‘Op die jonge leeftijd ben je kwetsbaar en de overgang kan zwaar zijn,’ vertelt Dienske. ‘Daarom is het cruciaal dat een leerling zich op zijn gemak voelt op de nieuwe school. Zodra je een school binnenstapt, moet je een klik voelen. Hoe word je ontvangen door docenten? Herken je jezelf in de andere leerlingen? Zie je jezelf hier rondlopen? Als die klik er niet is, dan is het verstandig om verder te kijken.’ 

Scholen moeten eerlijke beloftes maken

Waarom is die klik zo belangrijk? ‘Als een leerling zich gezien en erkend voelt, durft hij of zij zichzelf te zijn en zich verder te ontwikkelen. Maar dat vraagt om eerlijkheid van scholen,’ benadrukt Dienske. ‘Je kunt op een open dag mooie verkooppraatjes houden, maar als je die beloftes niet waarmaakt, leidt dat tot teleurstellingen. Leerlingen verdienen het eerlijke verhaal.’

Op De Apollo krijgen alle leerlingen een intakegesprek om te bepalen of de school bij hen past. ‘We willen zeker weten dat we een leerling een goede basis kunnen geven. Dat voorkomt teleurstellingen en vergroot de kans op succes.’

Schoolkeuze: meer dan alleen cijfers en diploma’s

Bij het intakegesprek ligt de focus op de leerling zelf. ‘Ouders kijken vaak naar slagingspercentages en diploma’s, terwijl wij willen weten hoe een leerling zichzelf ziet en wat hij of zij wil leren,’ zegt Dienske. ‘Het risico van puur focussen op snel een hoog diploma halen, is dat leerlingen blijven zitten of uitstromen met het gevoel dat ze gefaald hebben. Dat heeft gevolgen voor de rest van hun leven. Dan maar een jaartje langer over de havo.’

Grote rol voor de mentor

Hoe zorg je ervoor dat leerlingen gemotiveerd zijn en het beste uit zichzelf halen? ‘Door écht te kijken naar wat zij nodig hebben en daarop in te spelen,’ stelt Dienske. Op De Apollo speelt de mentor hierin een grote rol. ‘We hebben veel een-op-een gesprekken en oudercontact. Het is een uitdaging om elke leerling echt te zien, maar als dat lukt, bloeien ze op.’ Hij noemt het voorbeeld van een leerling die angstig binnenkwam. ‘Hij was getraumatiseerd en durfde nauwelijks naar school. We hebben hem het gevoel gegeven dat hij er mocht zijn en naar zijn behoeften geluisterd. Uiteindelijk haalde hij zijn havodiploma. Wij willen leerlingen een sterke basis geven voor hun toekomst, ook als dat betekent dat er meer tijd en inzet nodig is dan gangbare systemen toelaten.’

Jan-Willem Dienske is directeur van De Apollo in Amsterdam-Buitenveldert. De Apollo biedt kleinschalig ondersteunend voortgezet onderwijs voor vmbo-t en havo. 

 

Delen

 

Maak kans op
een Cortina fiets!