Wij zijn de montessorischool in Utrecht voor voortgezet onderwijs voor vmbo-t, havo en vwo-leerlingen. Dat houdt in dat je de ruimte krijgt om te ontdekken wat jij interessant vindt en zelf de verantwoordelijkheid hebt over hoe je leert. Bij School aan de Singel leer je niet alleen voor je diploma, maar ook om een betrokken burger te worden. Je werkt samen aan echte vraagstukken en leert kritisch denken.
Maar wat ons echt bijzonder maakt? De stad Utrecht is een verlengstuk van onze school! Je gaat regelmatig op pad, bijvoorbeeld naar een museum of een bedrijf, en je leert dingen niet alleen uit boeken, maar ook door te doen. Denk aan een project waar je meedenkt over een oplossing voor een vraagstuk van een Utrechtse organisatie of een project waar je samenwerkt met een kunstenaar.
Bij School aan de Singel werk je samen met leerlingen van alle drie de niveaus. Bij sommige vakken werk je allemaal aan projecten, zodat je van elkaar kunt leren en verschillende invalshoeken ziet. Denk bijvoorbeeld aan een project waarbij je oplossingen bedenkt voor een uitdaging in de stad. Voor vakken zoals wiskunde krijg je les op je eigen niveau, zodat iedereen zich ontwikkelt op het niveau dat bij jou past. Zo krijg je het beste van beide werelden: samenwerken én leren op jouw eigen tempo!
Je kiest ook voor montessorionderwijs. Wat betekent dat? Wat is een typische Montessoriles?
Naast de vakken Nederlands, wiskunde, Engels, kunst en sport en bewegen, heb je op School aan de Singel verschillende leersettings op je rooster staan:
Impactmakers – Een zelfgekozen project dat maatschappelijk betekenisvol is. De leerling kiest, onderzoekt en creëert. Hoofd, hart en handen komen samen.
Sadslas – De ‘Atlas van de Stad’: vakoverstijgende, kosmische projecten die de wereld in samenhang verkennen. Wij geloven dat kinderen zich optimaal ontwikkelen in een omgeving die uitnodigt tot onderzoek, verbinding en verwondering. Daarom is bij Sadslas niet alleen het lokaal, maar ook de stad zelf onderdeel van de voorbereide omgeving.
Lab030 – Praktische opdrachten met partners uit de stad. Leren binnen én buiten de school.
Close reading – Teksten diepgaand begrijpen door herlezen, analyseren en doorgronden.
Maaktijd – Keuzemoment voor leerlingen om zelfstandig te werken aan leerdoelen. Leerlingen leren hier kiezen en plannen.
Coachtijd – Moment voor reflectie, sociale ontwikkeling en gesprek. Leerlingen leren denken over hun leerproces en welzijn.
Klinkt dat als iets voor jou? Kom dan naar onze open dag en ontdek hoe we bij School aan de Singel leren, samenwerken en groeien!
Meer informatie over aanmelden en instromen is te vinden op onze site www.schoolaandesingel.nl
Hoe gaan we met elkaar om op School aan de Singel Montessori?
Op school zijn we allemaal gelijkwaardig en we werken vanuit vertrouwen. Dat betekent dat we niet heel veel regels hoeven te maken, we maken afspraken met elkaar. Vertrouwen is namelijk iets wat je geeft en niet wat je krijgt.
Wittevrouwenkade 4
3512 CR UTRECHT
0642349913
Ik ken niet heel veel scholen die dit ook doen.
info@schoolaandesingel.nl