Menu

‘Beleidsmakers moeten rust brengen in het onderwijs’

Interview met pedro

     Pedro De Bruyckere, directeur Leerpunt, docent Universiteit Utrecht

‘Het belangrijkste bij het maken van een schoolkeuze is dat ouders en scholen op één lijn zitten’, zegt Pedro De Bruyckere, directeur van Leerpunt en docent aan Universiteit Utrecht. ‘Daarvoor moeten scholen een gedeelde visie hebben én uitdragen.’

Is een methodeschool wel of niet goed? Waar moet ik op letten? Hoe weet ik of een school goed is? Deze vragen krijgt De Bruyckere vaak. ‘Er is niet één zaligmakende vorm van onderwijs’, zegt hij. ‘Een bewuste keuze is de belangrijkste voorspeller van succes. Of ouders nu kiezen voor een methodeschool, bijzonder onderwijs of een traditionele aanpak, het gaat erom dat zij een weloverwogen keuze maken. Die keuze moet gebaseerd zijn op visie en onderwijsaanpak van de school.’

Welk kind bedoel je, het kind nu of later?

Om een bewuste keuze te kunnen maken, moeten ouders kunnen vertrouwen op een school met een duidelijke, gedeelde visie. ‘Als ouders merken dat alle leraren in hun eigen woorden hetzelfde vertellen als wat er in de schoolbrochure staat, geeft dat een geruststellend gevoel’, zegt De Bruyckere. Voor scholen is de boodschap helder: zorg dat alle neuzen dezelfde kant op staan. Praat met elkaar over de visie en draag die samen uit. ‘Niet “bij ons staat het kind centraal”, dat zegt iedereen en zegt in feite niets. Maar wat betekent het concreet? En welk kind bedoel je, het kind nu of later? Scholen zouden moeten nadenken over doorlopende ontwikkeling. Over de functie van huiswerk en hoe ze zorgen voor een sfeer waarin vriendschappen kunnen ontstaan.’

Wat heeft een kind nodig?

Bij het maken van een schoolkeuze is samenwerking tussen ouders en scholen essentieel. ‘Ouders en leraren kennen het kind ieder op een andere manier. Ik heb meegemaakt dat ouders een sterke voorkeur voor een bepaalde school hadden, maar daarbij vergaten naar de behoeften van hun kind te kijken. Soms heeft een kind bijvoorbeeld rust, structuur en begeleiding nodig, terwijl de voorkeursschool van de ouders juist veel creativiteit en zelfstandigheid verwacht. Als de school met ouders in gesprek gaat over wat het kind nu precies nodig heeft, voorkom je veel problemen.’ De leerkracht van groep 8 speelt hierin een belangrijke rol. ‘Die weet hoe het kind reageert op verschillende situaties en kan inschatten wat het beste past.’

‘Ik heb meegemaakt dat ouders een sterke voorkeur hadden voor een bepaalde school, maar daarbij vergaten naar de behoeften van hun kind te kijken.’

Investeer in leerlingen die bij je passen

De Bruyckere ziet dat scholen soms gevangen zitten in een concurrentiestrijd, zeker in krimpregio’s. Maar eerlijkheid loont. Volgens hem moeten scholen duidelijk zijn over wat ze wél en níet kunnen bieden. ‘Dit maakt de schoolkeuze voor ouders eenvoudiger en scholen trekken de juiste leerlingen aan. Dat voorkomt probleemgedrag en teleurstellingen later.’ Natuurlijk kan een mentor helpen als een leerling toch niet op zijn plek blijkt te zitten. ‘Maar’, benadrukt De Bruyckere, ‘het is verstandiger als scholen vooraf helder communiceren over hun mogelijkheden én beperkingen.’

Beleidsmakers moeten rust brengen in het onderwijs

‘Stop met het marketingverhaal’, zegt De Bruyckere stellig. ‘Gebruik de open dag om ouders te informeren over zaken die er echt toe doen.’ Het alsmaar veranderende onderwijsbeleid zorgt volgens hem voor veel onduidelijkheid bij ouders. ‘Beleidsmakers moeten rust brengen in het onderwijs. Maar scholen kunnen ook veel duidelijker zijn. Ouders maken zich zorgen over hoe het zit met ondersteuning, het mentale welzijn van hun kind en de zorgopties van de school. Daarover moet het gesprek gaan.’ Hetzelfde geldt voor ouderbetrokkenheid. ‘Scholen kunnen sterk verschillen in wat ze van ouders verwachten’, legt De Bruyckere uit. ‘Vertel ouders hoe het zit met de vrijwillige bijdragen en wat er thuis van hen verwacht wordt aan begeleiding bij huiswerk. Al deze informatie helpt ouders een bewuste keuze te maken. Een keuze die de basis vormt voor een gelukkige schooltijd van hun kind.’

Onderzoeker en pedagoog Pedro De Bruyckere is docent aan Universiteit Utrecht en directeur van Leerpunt, een onafhankelijk kenniscentrum dat werkt aan het verbeteren van het Vlaamse onderwijs op basis van wetenschappelijk onderzoek. Hij schreef ook met twee Amerikaanse collega’s het boek ‘Waarom moet mijn kind eigenlijk naar school?’, met antwoorden op de onderwijsvragen waar ouders mee zitten.

Delen

 

Volg ons

Volg ons op LinkedIn. Zo mis je geen enkel interview in de reeks over schoolkeuze én blijf je op de hoogte van andere ontwikkelingen op het gebied van onderwijs.

Volg ons

Maak kans op
een Cortina fiets!