Menu

‘Een goede schoolkeuze begint met een eerlijk verhaal’

Camyle header

    Camyre de Adelhart Toorop, bestuurder Purmerendse ScholenGroep

In een ideale wereld zou het niet moeten uitmaken welke school een kind kiest. Elk kind zou dezelfde kansen krijgen en zich in eigen tempo kunnen ontwikkelen. Maar de werkelijkheid is anders. ‘Door de vroege selectie en de sterke focus op toetsen en cijfers, is de schoolkeuze heel belangrijk geworden’, zegt Camyre de Adelhart Toorop, bestuurder van de Purmerendse ScholenGroep.

In het huidige onderwijsstelsel is een schoolkeuze van groot belang. ‘Niet omdat er zoveel slechte scholen zijn, maar omdat kinderen tegenwoordig al bij binnenkomst geselecteerd worden’, zegt de Adelhart Toorop. ‘Ze gaan bijvoorbeeld naar het vmbo, de havo of het vwo. Blijkt na een jaar dat het niveau niet past, dan moet het kind naar een andere klas. Of erger, naar een andere school. Zolang we het onderwijs op deze manier organiseren, maakt het nogal uit welke school je kiest.’

Brede brugklassen

Het liefste ziet de Adelhart Toorop dat alle scholen een brede brugklas aanbieden. Op de scholen van de Purmerendse ScholenGroep is dat sinds haar aantreden steeds meer het geval. Ook de vestiging waar voorheen alleen plaats was voor havo- en vwo-leerlingen krijgt nu een mavostroom. ‘Kinderen moeten de tijd krijgen om zich te ontwikkelen, zowel op cognitief gebied als op sociaal en persoonlijk vlak. Je kunt niet op 12-jarige leeftijd beslissen welk niveau het beste bij je past.’

‘Stop met zieltjes winnen op open dagen.
Loop niet te koop met slagingspercentages.
Maar laat zien hoe het er op jouw school
in de dagelijkse praktijk aan toe gaat.’

Schep duidelijke verwachtingen

Om van elke schoolkeuze een goede keuze te maken, moet het systeem volgens de Adelhart Toorop op de schop. Tot die tijd denkt ze dat scholen nog veel kunnen doen om achtstegroepers beter te begeleiden in hun schoolkeuze. ‘Stop allereerst met zieltjes winnen op open dagen’, zegt ze. ‘Loop niet te koop met je slagingspercentages, maar laat zien hoe het er op jouw school in de dagelijkse praktijk aan toe gaat. Als je wel heel erg op cijfers zit en veel toetst, vertel dat dan. Een goede schoolkeuze begint met een eerlijk verhaal.’

Hetzelfde geldt voor specifieke eisen of verwachtingen. ‘Als je vindt dat kinderen volwassen genoeg zijn om alles zelf te doen, beloof dan geen stevige begeleiding. Zo weten kinderen waarvoor ze kiezen. Het moet duidelijk zijn wat de school van hen verwacht en wat zij van de school kunnen verwachten. Kun je op jouw school niet blijven zitten in de brugklas? Communiceer dat. Je kunt beter duidelijk zijn aan de voorkant dan een kind na een jaar van school sturen. Dat laatste is veel schadelijker.’

Laat de dagelijkse onderwijspraktijk zien

de Adelhart Toorop noemt verschillende manieren waarop scholen kinderen en ouders een beter beeld kunnen geven van de onderwijspraktijk. ‘Wij organiseren bijvoorbeeld open lesmiddagen naast de gebruikelijke open dagen. Zo kunnen leerlingen een middag op school rondlopen, de sfeer proeven en ervaren op welke manier er onderwijs wordt gegeven.’ Een ander voorbeeld zijn de gesprekken die de scholen met alle nieuwe leerlingen en hun ouders voeren voor de zomervakantie. ‘Dat kost tijd, maar is voor kinderen en ouders enorm waardevol. Je haalt veel spanning weg en neemt de tijd om elk kind écht even te zien.’

De Purmerendse ScholenGroep is een ‘brede’ scholengroep van zeven scholen in de regio Waterland voor gymnasium, vwo, havo, vmbo en praktijkonderwijs.

Delen

 

Volg ons

Volg ons op LinkedIn. Zo mis je geen enkel interview in de reeks over schoolkeuze én blijf je op de hoogte van andere ontwikkelingen op het gebied van onderwijs.

Volg ons

Maak kans op
een Cortina fiets!