Laat leerlingen een school ontwerpen waar zij zich helemaal thuis zouden voelen: wat leer je er, hoe zien de lokalen eruit, wat is er bijzonder?
Kies een vo-school die je interessant vindt en maak daar een poster over. Wat is er leuk aan? Wat leer je er? Hoe kom je er?
Laat leerlingen een strip tekenen over een leerling die op zoek is naar de juiste middelbare school. Met dilemma’s, grappen en keuzes.
Knip, plak of digitaal: een visuele collage over de sfeer, activiteiten, vakken en omgeving die bij hen past.
Laat leerlingen een verhaal of dagboekfragment schrijven: “Stel je voor: je eerste dag op je nieuwe school…”
Waar ben je? Wat leer je? Hoe voelt het?
Op een trap tekenen leerlingen van onder naar boven waar ze goed in zijn, wat ze leuk vinden en wat ze nog willen leren. Waar zou dat bij passen?
“Schrijf een brief aan jezelf over 2 jaar. Wat voor school heb je gekozen? Hoe gaat het daar?”
Maak samen kaartjes met eigenschappen: “houdt van techniek”, “heeft veel vriend(inn)en nodig”, “wil veel gym”, enz.
Speel daarna in groepjes kwartet en bespreek welke kaarten bij wie passen.
“Een grote school is leuker dan een kleine school” – laat leerlingen kiezen: eens/oneens/twijfel, en laat ze uitleggen waarom.
Opdracht: stel 3 vragen over hun middelbare schooltijd en presenteer het in de klas.
Laat leerlingen in tweetallen praten over hun voorkeuren en wissel snel door.
Digitale of creatieve media-opdrachten