Heb je bijvoorbeeld niet het schooladvies gekregen dat je wilde, heb je om medische redenen een achterstand opgelopen, wil je nog werken aan je sociale vaardigheden, wil je leren leren, meer zelfvertrouwen krijgen en/of vind je plannen nog moeilijk? Ben je slim, jong, maar beheers je weinig leerstrategieën? Dan ben je bij ons aan het juiste adres.
We ontvangen leerlingen vanuit de wijde omgeving van diverse basisscholen en het speciaal basisonderwijs in ons TienerCollege. Samen met een coachende leerkracht zoeken we met jou naar mogelijkheden en stemmen daar een passende leerroute op af. We stellen samen een ambitie (toekomst perspectief) op en werken we aan jouw persoonlijke leerdoelen.
Naast de persoonlijke doelen bieden we een groot aantal vakken aan: rekenen & wiskunde, taal & literatuur, Nederlandse taal, kunst & cultuur, aardrijkskunde, geschiedenis, burgerschap, filosofie, natuurwetenschappen, mens & maatschappij, vreemde talen en digitale geletterdheid.
Daarnaast zorgen wij ervoor dat je een dag(deel) mee kan lopen op de voortgezet onderwijsscholen in de buurt om vast kennis te maken. Dit alles om de doorstroom naar het voortgezet onderwijs makkelijker en vertrouwder te maken voor je.
Ook nodigen wij je uit om een dag mee te lopen. Want pas dan voel je wat we doen.
Grijp je kans en kom snel kijken!
Mail naar info@t-prisma.nl of bel 0314 344 355
Het tienerbrein als uitgangspunt om te leren en ontwikkelen. Dat is ons doel en door ervaring de beste wijze om met tieners te werken. Door een grote hoeveelheid hormonen is bewezen dat ons tienerbrein totaal anders kan reageren. Helaas zien wij nog vaak dat hier niet naar wordt gekeken bij een leerling en niet op de juiste wijze begeleiding krijgt in deze verwarrende en hormonale periode. Door training, expertise, ervaring en externe kennis gaan wij ook juist deze reis met jou aan. De volgende principes staan centraal:
Het tienerbrein: ‘use it or lose it’-principe
Tieners zijn voortdurend op zoek naar betekenis. Als iets in hun ogen niet interessant is, dan beklijft het zeker niet. Daarom zijn de leertaken zo opgebouwd dat leerlingen continu relevantie zien in wat ze leren.
Het tienerbrein heeft hulp nodig bij plannen, beslissen en omgaan met verantwoordelijkheden
De prefrontale cortex (het voorste gedeelte van je hersenen) is bij tieners volop in ontwikkeling. Dat betekent dat ze vaak moeite hebben met plannen en beslissen, hetgeen structuur en discipline vergt van de leraar (of coach).
Het tienerbrein wil risico’s nemen en kan gevolgen niet goed overzien
Tieners zijn dol op risico’s, als ze zich er überhaupt al van bewust zijn. Bij Curriculum 10-14 wordt de leerling begeleid om op een verantwoorde manier risico’s te nemen tijdens het leren. Risico’s nemen is leuk en als je plezier hebt en nieuwe dingen doet, kom je tot ontwikkeling!
Het tienerbrein wil in een groep geaccepteerd worden
Het is voor tieners belangrijk om in een groep geaccepteerd te worden. Negatieve gevoelens als afwijzing komen ook harder binnen dan bij volwassenen. Daarom werkt Curriculum 10-14 redelijk veel met groepsopdrachten. Feedback geven en ontvangen gebeurt daarbij op een veilige en sociaal-verantwoorde manier.
Het tienerbrein heeft behoefte om leren te verbinden
Associatief leren speelt een belangrijke rol in ons brein en zeker bij tieners. Tieners moeten verbanden leggen bij de schoolvakken, maar zeker ook daarbuiten.