Leerlingen die lichamelijk, zintuiglijk of verstandelijk gehandicapt zijn, kunnen na de basisschool doorstromen naar het voortgezet speciaal onderwijs (vso). Dit type onderwijs is speciaal ingericht voor jongeren die extra ondersteuning nodig hebben bij het leren, communiceren, bewegen of omgaan met gedrag. Om deze ondersteuning goed te organiseren, wordt het vso onderverdeeld in vier vso clusters. Elke cluster richt zich op een specifieke groep leerlingen met vergelijkbare ondersteuningsbehoeften. De indeling helpt scholen om passende begeleiding, expertise en lesmethodes aan te bieden.
De vier vso-clusters zijn als volgt:
1: Leerlingen die blind of slechtziend zijn, of kinderen met een meervoudige beperking waarbij ook een visuele handicap voorkomt. Deze leerlingen hebben vaak hulpmiddelen en begeleiding nodig bij visuele waarneming en oriƫntatie.
2: Kinderen die doof of slechthorend zijn, ernstige spraak- of taalmoeilijkheden hebben, of een combinatie van handicaps waarbij communicatieproblemen centraal staan. Deze leerlingen krijgen vaak ondersteuning van gebarentaaldocenten, logopedisten of communicatiecoaches.
3: Leerlingen met een lichamelijke beperking, zeer moeilijk lerende kinderen (ZMLK), of langdurig zieke kinderen met een lichamelijke component. Ook kinderen met meervoudige beperkingen vallen hieronder als er sprake is van een van deze vormen. Deze groep krijgt vaak aangepaste leermiddelen en begeleiding in dagelijkse vaardigheden.
4: Jongeren met ernstige gedragsproblemen of psychiatrische stoornissen. Denk aan ADHD, autisme, ODD, PDD-NOS, hechtingsproblemen, Gilles de la Tourette of klassiek autisme. In dit cluster ligt de nadruk op structuur, gedragsondersteuning en psychologische begeleiding.
Vso-scholen bieden vaak kleine klassen, gespecialiseerde leerkrachten en extra ondersteuning. Het doel is dat iedere leerling zich in zijn of haar eigen tempo en op eigen niveau kan ontwikkelen, met zoveel mogelijk kansen op doorstroom naar vervolgonderwijs of werk.
Wil je hier meer over weten? Klik dan hier.