Op onze school worden leergierige kinderen uitgedaagd zich breed te ontwikkelen. Iedereen met een vwo-advies is van harte welkom om mee te doen. Wij zijn een relatief kleine en jonge school met aandacht voor goede begeleiding en een prettige leeromgeving. Leerlingen noemen de docenten bij de voornaam en hebben het gevoel dat iedereen op school zichzelf kan zijn.
Het 4e Gymnasium is een school die slimme en nieuwsgierige kinderen wil aanmoedigen om hun talenten te ontwikkelen. Daarom bieden wij ook vakken aan die je niet op iedere school voor vwo zult tegenkomen. Grieks en Latijn zijn typische gymnasiumvakken waarbij behalve de taal ook de cultuur van de klassieke oudheid aan de orde komt. Daarnaast volgen alle leerlingen ook bijzondere vakken: film, theater, filosofie en sterrenkunde. Verder is er aandacht voor cultuur en wereldburgerschap. Er is een breed aanbod aan excursies en projecten, variërend van bijvoorbeeld een museumbezoek in klas 1 tot de Romereis in klas 5. Binnen en buiten school kunnen leerlingen ook meedoen aan extra activiteiten zoals toernooien, optredens, de leerlingenraad en andere leerlingenclubjes.
Leerlingen die meer uitdaging nodig hebben in de vaklessen, kunnen vaak kiezen voor moeilijker opdrachten, andere stof en soms ook tempoversnelling.
Het 4e Gymnasium ziet ‘gymnasiaal leren’ in de eerste plaats als leren om zelf na te denken. Leerlingen worden getraind om kennis en vaardigheden op verschillende manieren toe te kunnen passen. Op deze manier lukt het leerlingen steeds beter moeilijke problemen op te lossen. Ze worden uitgedaagd over verschillende standpunten na te denken. Daarnaast leren leerlingen zichzelf steeds beter kennen.
Ons onderwijs is bedoeld om verschillende manieren van denken aan te leren. We vinden het belangrijk dat je een gesprek kunt voeren waarbij ideeën worden uitgewisseld en er respect is voor elkaar. Hoe verwerk je grote hoeveelheden kennis, meningen en ideeën? Dat is niet alleen een kwestie van intelligentie en motivatie. Kunnen nadenken over wat je doet en hoe je het doet is minstens zo belangrijk. Feedback geven en krijgen is bij ons een belangrijke manier van onderwijzen en leren.
Om op school goed te kunnen functioneren moeten leerlingen zich veilig en op hun gemak voelen. Wij besteden daarom veel aandacht aan leerlingbegeleiding.
Om er voor te zorgen dat nieuwe leerlingen makkelijk hun weg gaan vinden, hebben we gekozen voor een zachte landing op pedagogisch gebied. Dat betekent dat we leerlingen begeleiden bij het leren leren. De mentor speelt daarbij een belangrijke rol. Iedere klas heeft een eigen mentor. Dit is een docent bij wie leerlingen en ouders terechtkunnen met vragen of problemen. In de mentorlessen is er ook aandacht voor de sfeer in de klas. Als pluspunt van onze school noemen leerlingen vaak de sfeer, zowel tussen leerlingen onderling als tussen leerlingen en docenten.
Voor leerlingen met extra hulpvragen zijn er binnen de school diverse ondersteuningsmogelijkheden.
Ons moderne schoolgebouw heeft ruim opgezette leslokalen en leerpleinen. Ook zijn er speciale ruimtes voor de kunstvakken, de mediatheek, de sportzalen en een laboratorium met practicumruimtes voor biologie en scheikunde. Alle ruimtes liggen rond een grote aula waar leerlingen elkaar ontmoeten.
Wij zijn een offline school, wat betekent dat leerlingen op school geen telefoons en andere online apparaten bij zich dragen. Natuurlijk is er in de lessen wel aandacht voor digitale informatie. In alle lokalen hangen smartboards met touchscreens en er zijn laptops die leerlingen tijdens sommige lessen kunnen gebruiken.
Het 4e Gymnasium maakt deel uit van Esprit Scholen en is aangesloten bij de Stichting Het Zelfstandig Gymnasium (SHZG).
Archangelweg 4
1013 ZZ AMSTERDAM
020-5849010
"Ik vind dat onze school erg inclusief is en dat het goed is dat je je kan uiten zoals je bent."