Het Vechtstede College is een dynamische en stabiele kwaliteitsschool met onderwijs in (tweetalig) vwo, havo en mavo. Vanuit een warm maar duidelijk pedagogisch klimaat geven we ons onderwijs vorm. We zijn ambitieus, toekomstgericht, hebben hoge verwachtingen van leerlingen en willen uitdagend en gedifferentieerd onderwijs aanbieden. Het gebruik van ICT speelt hierin een grote rol.
Op het Vechtstede College doen we er alles aan om een krachtige leeromgeving te creëren. Vanzelfsprekend willen we kinderen een waardevol diploma laten behalen zodat wij ze een goede startkwalificatie geven voor verder studeren. Maar we zien het ook als onze taak om veel aandacht te besteden aan burgerschapsonderwijs en persoonsvorming.
Sinds 2009 zijn wij een volledig gecertificeerde tto-school. Een visitatiecommissie bewaakt elke drie jaar de inhoudelijke kwaliteit van ons onderwijs. Leerlingen tvwo leggen in het derde leerjaar het Cambridge-examen af. In het vierde tot en met het zesde leerjaar volgen de leerlingen bij Engels, naast het reguliere vwo-programma, het Language A English Language & Literature van het International Baccalaureate. Dit wordt afgesloten met een examen. Het Vechtstede College is voor dit onderdeel door de International Baccalaureate Organization erkend als World School.
Onze mavo-, havo- en (t)vwo-afdeling scoren al jaren op alle inspectie-indicatoren bovengemiddeld, niet alleen op (examen)resultaten maar ook op op- en doorstroomgegevens. Dit onafhankelijke kwaliteitsoordeel weerspiegelt wat het Vechtstede College nastreeft: een uitstekend pedagogisch klimaat, waarin leerlingen het naar hun zin hebben en het beste uit zichzelf halen. Onze havo-en vwo-afdeling kregen het predicaat "goed" van de Inspectie van het Onderwijs.
Op het Vechtstede College is er een 1-jarige brugperiode en zijn er dakpanklassen voor mavo/havo, havo/vwo én vwo-klassen (zowel tweetalig als regulier). In de brugklas besteden we veel aandacht aan studievaardigheden. Om te zorgen dat leerlingen zich snel thuis voelen op school gaan alle brugklassers na drie schoolweken op introductiereis om elkaar goed te leren kennen. Leerlingen kiezen op basis van hun interesse een "stroom". Twee uur per week werken zij in kleine projectgroepjes aan "challenges". Uitdagend, samenwerken en projectmatig zijn hierbij kernwoorden. Voor meer info: zie onze website.
Zie onze website voor onze toelatingscriteria en aanmeldprocdure.
Voor de toelatingscriteria en onze aanmeldprocedure: zie onze website.
Amstellandlaan 1 A
1382 CD WEESP
0294 805250