Wouter Modderkolk, decaan aan de Stichtse Vrije School, Zeist
Op een open dag laat elke school zich van haar beste kant zien. ‘Daar is niets mis mee’, zegt Wouter Modderkolk, decaan aan de Stichtse Vrije School Zeist. ‘Maar het zou goed zijn als scholen niet alleen vertellen wat hun ideaal is, maar ook vertellen hoe ze hun ambities in de praktijk brengen.’
Als leraar en decaan op een vrijeschool weet Modderkolk hoe belangrijk het is om elk kind écht te zien. ‘Vrijescholen staan bekend om de aandacht voor de persoonsvorming van de leerling. De lesstof is geen doel op zich, maar een middel om te werken aan de brede ontwikkeling.’ Modderkolk ziet dat termen als ‘worden wie je bent’ gemeengoed zijn geworden. Dat maakt een schoolkeuze lastig. Want welke school past bij een kind als iedereen hetzelfde belooft? ‘In de schoolbrochures en op open dagen benadrukken scholen vaak dat ze elk kind écht zien en oog hebben voor de individuele behoeften en talenten. De vraag is: hoe vertaal je dat ideaal in je lespraktijk? Werk je bijvoorbeeld met open opdrachten waarin leerlingen worden uitgedaagd in hun creativiteit en creatieve denkvermogen? Wordt er met een leerling gesproken over hoe het gaat en hoe hij zich voelt, of gaat het alleen om de cijfers? Op die vragen moet je als school een antwoord hebben. Een open dag is een mooi moment om daar met het team nog eens op te reflecteren.’
Ouders moeten weten hoe hun kinderen worden begeleid, in algemene zin maar ook in de keuze van een profiel en studie, waar Modderkolk zich mee bezighoudt. ‘Het is niet het eerste waar ouders en leerlingen aan denken wanneer zij een middelbare school kiezen’, weet hij. ‘Maar het is goed als scholen informatie geven over hoe kinderen in hun keuze voor het vervolgonderwijs worden begeleid. Wat heeft een school te bieden aan een leerling die van talen houdt? Is er in de les ruimte om zelf verhalen te schrijven of wordt er alleen uit een lesboek gewerkt? En hoe is het leesonderwijs georganiseerd? Daar zou het ook over moeten gaan.’
Elke school is verplicht leerlingen voor te bereiden op hun toekomst. Maar hoe scholen dat doen, mogen zij zelf bepalen. ‘Ik vind het belangrijk dat scholen een eerlijk beeld geven van hoe zij de begeleiding van de profiel- en studiekeuze aanpakken. Gebruik je een standaardmethode? Als het antwoord ‘ja’ is, zou ik als ouder afhaken. Je kunt een leerling pas goed adviseren als je met hem in gesprek gaat. Dat betekent het om een leerling ‘echt te zien’. Natuurlijk helpen testjes, maar belangrijke keuzes maak je niet achter een computer. Daarom zijn onze leerlingen ook verplicht om open dagen en meeloopdagen te bezoeken wanneer zij een vervolgstudie moeten kiezen. Ga praten met studenten, dan weet je écht hoe een vervolgopleiding in elkaar zit.’
‘Natuurlijk kan ik een promotiepraatje houden en elk kind overhalen zich bij ons aan te melden. Bied je een kind daarmee een gelukkige schooltijd? Ik denk het niet.’
Als je afgaat op de schoolbrochures, lijkt elke school perfect. ‘Maar’, zegt Wouter Modderkolk, ‘niet elke school past bij elke leerling. Ik denk dat je daar als school eerlijk over moet zijn.’ Zelf schuwt hij het eerlijke verhaal niet wanneer hij met ouders en kinderen uit groep 8 spreekt. ‘Ik vraag een kind vaak hoe hij leert en wat voor hem daarbij belangrijk is. Heeft hij veel structuur nodig en vindt hij het fijn om uit lesboeken en met strakke jaarplanners te werken? Dan is een vrijeschool met alle open opdrachten en vrije ruimte misschien minder geschikt. Natuurlijk kan ik een promotiepraatje houden en elk kind overhalen zich bij ons aan te melden, maar bied je een kind daarmee een gelukkige schooltijd? Ik denk het niet.’
De Stichtse Vrije School is een school voor voortgezet vrijeschoolonderwijs in Zeist.
Volg ons op LinkedIn. Zo mis je geen enkel interview in de reeks over schoolkeuze én blijf je op de hoogte van andere ontwikkelingen op het gebied van onderwijs.