Menu

‘Belangrijk dat leerlingen beseffen dat hun keuzes consequenties hebben’

Liesbeth Penning | De VO-Gids

   Liesbeth Pennings-de Vet, rector Haarlemmermeer Lyceum Dalton

In Nederland hebben leerlingen veel te kiezen als het gaat om een middelbare school. Van scholen met een sport- of kunstprofiel tot onderwijs met een specifieke visie, zoals montessori-, vrije- en daltonscholen. Maar hoe zorg je er als school voor dat leerlingen en ouders een weloverwogen keuze maken? ‘Door verder te kijken dan alleen de schoolbrochure’, zegt Liesbeth Pennings-de Vet, rector van het Haarlemmermeer Lyceum Dalton.

De rol van scholen in het keuzeproces

Liesbeth Pennings-de Vet, benadrukt het belang van een bewuste schoolkeuze en de rol van scholen in het keuzeproces. ‘Het is goed om uit te zoeken wat de school biedt en of dit aansluit bij wat een kind wil’, zegt Liesbeth. ‘Kijk niet alleen naar de vakken in de onderbouw, maar ook naar het aanbod in de bovenbouw. Is er bijvoorbeeld een doorlopend sportprogramma? Kun je examen doen in informatica? Worden wiskunde D of Spaans aangeboden?’ Ze raadt ouders en leerlingen aan om verder te kijken dan de schoolbrochure. ‘De meeste scholen bieden ongeveer dezelfde vakken’, zegt ze. ‘De vraag is: wat kun je buiten de lessen om doen? Hoe wordt talentontwikkeling gefaciliteerd? Welke extra ondersteuning wordt geboden aan leerlingen die dat nodig hebben?’

‘Wanneer je een schoolkeuze maakt is het heel waardevol om te kijken hoe een school leerlingen naar de toekomst begeleidt.’

Schoolcultuur en pedagogisch klimaat als succesfactor


Naast het onderwijsaanbod is de sfeer op school een bepalende factor voor het welzijn en de prestaties van leerlingen. Als voorbeeld noemt Liesbeth een leerling die in de derde klas instroomde. ‘Haar moeder vertelde later dat haar kind helemaal was opgebloeid, vooral door het pedagogische klimaat op onze school. Dat is iets wat je niet in een brochure leest.’ Daarom adviseert ze scholen om leerlingen actief te betrekken bij open dagen en ouders en leerlingen aan te moedigen om vragen te stellen. ‘Vraag aan leerlingen: hoe gaan ze met elkaar om? Zijn er veel conflicten of juist niet? Voelen zij zich veilig en gezien? Dan krijg je pas echt een goed beeld van de sfeer op school.’

Actieve begeleiding in keuzeprocessen


De rol van een school houdt niet op bij het aanbieden van vakken en buitenschoolse activiteiten. De school speelt ook een grote rol in het begeleiden van leerlingen bij hun verdere studie- en beroepskeuzes. ‘Het is belangrijk dat scholen leerlingen goed begeleiden in de keuze voor een profiel en vakkenpakket’, zegt Liesbeth. Op haar school wordt dit concreet aangepakt met een projectweek waarin leerlingen de verschillende profielen onderzoeken en presenteren aan hun ouders. Daarnaast gaan derdeklassers op excursie naar het Teylers Museum in Haarlem om te ontdekken welke wiskunderichting hen het meest aanspreekt.

Dalton doet goed-project

Een ander initiatief is het ‘Dalton doet goed-project’, waarbij derdeklassers een dag vrijwilligerswerk organiseren dat aansluit bij hun interesses. ‘Sommigen geven hockeytraining aan jonge kinderen, anderen helpen bij vluchtelingenwerk of werken op een kinderboerderij. Dit helpt leerlingen niet alleen om hun interesses te verkennen, maar vergroot ook hun maatschappelijke bewustzijn.’

Een bewuste schoolkeuze als basis voor de toekomst


Volgens Liesbeth is het de verantwoordelijkheid van scholen om leerlingen te begeleiden bij het maken van keuzes die hun toekomst beïnvloeden. ‘Ik vind het heel belangrijk dat leerlingen beseffen dat hun keuzes consequenties hebben. Als je arts wilt worden, moet je op tijd een goede keuze maken. Wanneer je een schoolkeuze maakt is het dus heel waardevol om te kijken hoe een school leerlingen begeleidt naar de toekomst.’

Het Haarlemmermeer Lyceum bestaat uit twee scholen: Haarlemmermeer Lyceum Dalton en het Haarlemmermeer Lyceum Tweetalig. Haarlemmermeer Lyceum Tweetalig biedt tweetalig onderwijs voor mavo, havo en vwo. Haarlemmermeer Lyceum Dalton biedt daltononderwijs voor havo en vwo.

Delen

Deel het interview van  Wouter Modderkolk op whatsappDeel het interview van  Wouter Modderkolk op LinkedIn  Deel het interview van  Wouter Modderkolk op FaceBook

Volg ons

Volg ons op LinkedIn. Zo mis je geen enkel interview in de reeks over schoolkeuze én blijf je op de hoogte van andere ontwikkelingen op het gebied van onderwijs.

Mis geen enkel interview zoals die van  Wouter Modderkolk. Volg ons op LinkedIn