Annick Dezitter, rector Da Vinci College Kagerstraat, directeur Da Vinci Lammenschans
Om je als kind goed te kunnen ontwikkelen, is een veilige omgeving essentieel. ‘Als je mentaal en fysiek lekker in je vel zit en de mensen om je heen naar je luisteren, kun je ontdekken wie je bent’, zegt Annick Dezitter, rector van het Da Vinci College Kagerstraat en directeur Da Vinci Lammenschans in Leiden. ‘Een zorgvuldige schoolkeuze speelt daarbij een cruciale rol.’
Het kiezen van een middelbare school vergelijkt Dezitter met het passen van een nieuwe jas. ‘Als een jas goed zit, moet hij meteen comfortabel aanvoelen. Hij moet passen, warm zijn en geschikt voor alle weersomstandigheden. Bij een school werkt dat precies hetzelfde: zodra je binnenloopt, moet je het gevoel hebben dat de omgeving bij je past. Je moet je veilig en gewaardeerd voelen, in alle gemoedstoestanden die de puberteit met zich meebrengt.’
Dezitter benadrukt het belang van een weloverwogen keuze. ‘Net zoals je verschillende jassen past voordat je een definitieve keuze maakt, moet je ook verschillende scholen bekijken en vergelijken.’ Scholen en ouders hebben volgens haar hierin een belangrijke begeleidende taak. ‘Samen moeten zij kinderen stimuleren om een eigen, onafhankelijke keuze te maken.’ Uit ervaring weet ze dat kinderen vaak geneigd zijn te kiezen voor scholen waar ouders of vrienden enthousiast over zijn. ‘De kunst is hen te helpen een zelfstandige beslissing te nemen.’
Open dagen zijn weliswaar populair, maar Dezitter ziet meer in kleinschalige ontmoetingsmomenten. ‘Hier is ruimte voor echte gesprekken.’ Het Da Vinci College organiseert daarom verschillende bijeenkomsten. ‘Ook lieten wij dit jaar kinderen uit groep 8 een dag meelopen met een leerling uit de brugklas. Zo konden ze het echte middelbare schoolleven ervaren.’
‘Als school heb je de taak een kind te begeleiden naar de beste schoolkeuze. Ook als de leerling niet voor jouw school kiest’
Tijdens deze momenten ziet Dezitter meteen of een school past. ‘Als de ogen van een kind gaan stralen, weet ik dat hij of zij zich hier thuis voelt.’ Ze is even eerlijk als een kind zich duidelijk niet op zijn plek voelt. ‘Laatst vroeg ik een kind aan het einde van de open dag hoe hij de school vond. “Goed”, zei hij, maar hij keek naar de grond. Ik vind dat een kind gelukkig moet zijn en ga niemand overhalen om voor onze school te kiezen.’ Dezitter vroeg door. ‘Het kind vertelde over de twee scholen die hij wél leuk vond. Samen bespraken we welke van die twee scholen het beste bij hem zou passen.’
Dezitters filosofie is helder: ‘Het heeft geen zin om zieltjes te winnen. Als school heb je de taak een kind te begeleiden naar de beste schoolkeuze, ook als die niet bij jou uitkomt.’ Tegelijkertijd wil ze kinderen wel laten zien wat het Da Vinci College allemaal te bieden heeft. ‘Ook als wij niet op de shortlist staan, wil ik dat kinderen komen kijken. Je kunt een school niet op voorhand uitsluiten. Bovendien heb je ook vergelijkingsmateriaal nodig om te weten of die ene school echt de beste keuze is.’
De grootste uitdaging ziet Dezitter in het informeren van basisschoolleerlingen. ‘Veel kinderen en leerkrachten weten niet hoe het er in het echt aan toegaat op de middelbare school. Welke praktijkprogramma’s bieden we aan, hoe ziet een lesdag eruit, hoeveel vakken volgen leerlingen in de brugklas.’ Ze pleit voor een nauwere samenwerking met de basisschool. ‘Ik zou het mooi vinden als middelbare scholen meer basisscholen bezoeken en omgekeerd. Laten we eens een dag meelopen met elkaar. Een goede schoolkeuze begint bij voldoende informatie. Ik denk dat bij kinderen en ouders sommige informatie soms nog ontbreekt…’
Annick Dezitter is rector van het Da Vinci College Kagerstraat, een school voor mavo, havo, vwo en technasium en directeur van het Da Vinci College Lammenschans, een school voor vmbo kader, vmbo basis en mavo.
Volg ons op LinkedIn. Zo mis je geen enkel interview in de reeks over schoolkeuze én blijf je op de hoogte van andere ontwikkelingen op het gebied van onderwijs.